Omfamna komplexiteten – hur hållbarhetskommunikation kan hjälpa eller stjälpa en hållbar utveckling

Hållbarhetsutmaningarna är komplexa, men kommunikationsbranschen fokuserar på förenkling. Vad händer när hållbarhetskommunikation blir så förenklad att den inte längre är sann? Och vad kan vi göra för att omfamna komplexiteten?
Datum: 4 juli
Tid: 08.00 – 08.45
Plats: Joda bar & kök

Medverkande:

Siri Maassen, Kommunikationsstrateg, Azote
Carl Schlyter, Kampanjledare, Greenpeace
Andreas Follér, Hållbarhetschef, Scania
Camilla Wallander, VD, Berghs School of Communication

Om eventet

Forskning visar tydligt att mänsklighetens nuvarande utvecklingsparadigm har nått vägs ände. För att klara de hållbarhetsutmaningar vi står inför krävs förståelse och insikter i systemperspektiven – dvs hur de ekologiska, ekonomiska och sociala begreppen samspelar och konflikterar. Att förstå komplexiteten är därför avgörande för att hitta fungerande och effektiva lösningar. Samtidigt lever vi i ett informationssamhälle där alla kommunicerar med alla och förenklade och känslomässigt starka budskap får allt större utrymme. Att kommunicera komplexitet i en sådan konkurrens blir därmed allt svårare – men också allt mer nödvändig eftersom allt för förenklade budskap skapar förenklade problembilder och därmed också feldesignade lösningar. På detta frukostsamtal pratar vi om vikten av att våga kommunicera komplexitet och om kommunikatörens viktiga roll för att bidra till en hållbar utveckling. Välkommen till ett samtal om att kommunicera komplexitet.

 
 

Kom dit eller kolla digitalt på länken nedan!

Konstverk 
Dröm orsakad av ett bis flykt runt ett granatäpple en sekund före uppvaknandet.
Salvador Dalí

Tipsa andra om detta inlägg:

Kontakt

Azote AB
Sveavägen 131
113 46 Stockholm

08-570 198 01
[email protected]

Om oss

Azote är en kommunikationsbyrå som skapar förutsättningar
för hållbar transformation.

Följ oss