Första inlägget

Hur startar man en blogg när bloggformatet har 20 år på nacken? Och varför i hela friden tycker vi på Azote att bloggformatet är ett viktigt format 2022? Är det inte egentligen en jättestor bokstavsmegafon?

Vi startar den här bloggen för att vi tror på text och bild. Vi tror på det som händer i mellanrummen; i mellanrummen mellan ord och rader. Och i mellanrummen mellan en illustration eller ett foto, och betraktaren. Och det är av just text och bild som vi ska bygga den här bloggen. Där vi såklart hoppas att du vill spendera både tre, fyra och oändliga minuter med oss.

”Inte sällan förkortas och förenklas budskap med argumentet att vi människor inte har den uppmärksamhet som krävs.”

Azote har hunnit fylla 20 år. Och det är en ganska brådmogen tjugoåring. Med åren har vi – precis som allt levande – hunnit utvecklas. Från ett idémässigt embryo till en krypande, nyfiken ettåring till nu – en relativ världsvan typ. Men trots en frekvent utveckling finns en stark kärna av övertygelse. En trefaldig kärna. Och det är om den som vårt första blogginlägg ska handla:

För det första

Kommunikation är ett verktyg för kunskapsöverföring (ibland sammanblandas det med en massa andra syften. Men vi står stadigt i den här övertygelsen). Vi står även stadigt i övertygelsen om att Inte Underskatta Mottagaren. Vi som jobbar med kommunikation måste därför sluta rådge våra kunder/chefer/uppdragsgivare att kommunicera komplexitet på ett allt för förenklat sätt. Vi kan inte cherrypicka en fråga från ett komplext system. Vi kan inte välja ETT av målen ur Agenda 2030. Det finns ingen USP när det kommer till hållbarhetskommunikation. Vi måste våga prata om komplexiteten.

För det andra

Inte sällan förkortas och förenklas budskap med argumentet att vi människor inte har den uppmärksamhet som krävs. Man hänvisar ofta och gärna till vår ytterst korta uppmärksamhet på i snitt 1,7–2,5 sekunder i sociala medieflöden. Men. Hur lång uppmärksamhet har vi inte för en engagerande serie på Netflix? Problemet kanske inte är uppmärksamheten? Det kanske är innehållet? Uppmärksamhet måste engagera.

För det tredje

Allt (eller nåväl, nästan allt) handlar om förtroende. Och förtroende tar tid att bygga men går fort att rasera. I dagens komplexa värld behöver vi som jobbar med kommunikation även förstå sakfrågorna. Vi går så långt som att säga att det faktiskt är vårt ansvar. För antalet varumärken som raseras till följd av klantigt utformade reklam- och marknadsföringskampanjer accelererar i takt med att kunder och mottagare förstår allt mer. Mottagarna utvecklas – men många byråer verkar leva kvar i en era som härstammar från Mad Men-epoken.

Tipsa andra om detta inlägg:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Siri Maassen

Kontakt

Azote AB
Sveavägen 131
113 46 Stockholm

08-570 198 01
[email protected]

Följ oss